Hatha yoga

Hatha yoga Schijndel

Traditionele yoga, bewustwording die door ademhaling en oefening van lichaam en geest leidt tot rust, meer weerbaarheid en aanwezigheid.

Docent: Marjan Heerkens
Doelgroep: 55-plussers
Duur: 5 kwartier gevolgd door gezamenlijk een kopje koffie drinken

Neem zelf je yogamat en eventueel kussentje mee.

Hatha yoga Sint oedenrode

Bij yoga probeer je zelfkennis te krijgen door een evenwicht te vinden tussen lichaam en geest. Je gaat niet over je grenzen heen, maar je gaat tot je grenzen. Yoga is geen prestatie.
In deze cursus leer je te voelen dat je zelf belangrijk bent, en dat je voor jezelf mag opkomen. Je leert dat de kracht in jezelf zit, en dat uit die kracht de beweging ontstaat. Daardoor leer je soepeler en ontspannen door het leven te gaan.

Groep 1 voert alle bewegingen staand uit op de grond. Sommige deelnemers zitten op een stoel.
Groep 2 voert alle oefeningen zittend uit, of liggend.

Docent: Elisa Hanf
Doelgroep: 55-plussers
Duur: Een uur

Hoe gaat zo’n les?
We beginnen met een rustige oefening waarbij we onze aandacht naar binnen richten. We proberen ons bewust te worden van hoe we ons zelf voelen. Er is geen muziek, geen afleiding. Daarna beginnen we aan de yoga-oefeningen. Eerst zittend, dan gaan we (indien mogelijk) staan en liggen. Hierbij is er aandacht voor de in- en uitademing.
We eindigen liggend of op een stoel. Daarna is er een afsluiting en praten we over hoe we de les ervaren hebben.

Gezelschapsdansen

Tijdens deze danslessen maakt u kennis met traditionele dansen uit diverse streken en landen.
Dansen is goed voor je lichaam en je hersenen. Je doet leuke contacten op en het is plezierig om te doen. Ook treden we weleens op in mooie kostuums. Soms dansen we samen met andere volksdansgroepen.

We dansen verschillende dansen van vroeger, bijvoorbeeld: de Veleta, de Vleuter, de All American Promenade en de Vinkenparade. Ook dansen we Het huisje bij de brug en De purperen heide.

Docent: Maria Steenbakkers
Doelgroep: 60-plus dames
Duur: 45 minuten met een gezamenlijk kopje tussendoor.

Hoe gaat zo’n les?
We beginnen met een eenvoudige gezelschapsdans of kringdans. Daarna kiezen we wie er als dame of heer gaat dansen. We doen dan een parendans en bijvoorbeeld een doorschuifdans. Na een half uur is het pauze met koffie. Daarna dansen we nog een kwartier. Aan het einde mogen we met verzoeknummers komen.

Bewegen op muziek

Bewegen op muziek met Karin Willems

Deze cursus lijkt op het programma ‘Nederland in beweging’. Op het ritme van leuke muziek doen we oefeningen die gericht zijn op het verbeteren van conditie, kracht, coördinatie en soepelheid.

Docent: Karin Willems
Doelgroep: 55-plussers
Duur: 45 minuten gevolgd door gezamenlijk een kopje koffie drinken

Hoe gaat zo’n les?
Na eventjes gezellig kletsen starten we. De docent pept ons op met vrolijke muziek. Niet alleen van vroeger, maar ook van deze tijd. We behandelen de spieren van armen, benen, buik en rug. Soms zitten we, of staan we achter een stoel. Na afloop kletsen we gezellig na. We hebben oor en oog voor elkaar. Er hangt een gezellige, warme sfeer.

Bewegen op muziek met Mirjam Geerts

De lessen bestaan uit speciale oefeningen die zijn gericht op het verbeteren van conditie, kracht en coördinatie. Ze behandelen de spieren van armen, benen, buik en rug en worden zowel staand als zittend beoefend. Hierbij wordt er nostalgische muziek van vroeger gedraaid.

Docent: Mirjam Geerts
Doelgroep: 55-plussers
Duur: 45 minuten gevolgd door gezamenlijk een kopje koffie drinken

Hoe gaat zo’n les?
We beginnen met rondjes lopen op rustige, nostalgische muziek. We zingen een beetje mee, kletsen wat. Dan gaan we wat actiever aan de slag. We zwaaien met onze armen, doen onze benen omhoog en maken langlaufoefeningen. We maken onszelf klein, en groot. Soms staan we, soms zitten we. Ook werken we weleens met materialen, zoals ballen, hoepels of stokken. De docente doet alles voor, en wij doen alles na.

Damesgym 55+

Damesgym 55+ is speciaal voor vrouwen vanaf 55 jaar. Maak kennis met allerlei bewegingsvormen en houd je lichaam soepel. Je oefent samen met een gezellige groep leeftijdgenoten.
Je kunt je inschrijven per blok van 36 lessen. Het nieuwe seizoen start in september. Tussentijds aanmelden is vaak mogelijk. Neem hiervoor contact met ons op.

Stoel yoga

Yoga vanaf een stoel. De lessen bestaan uit ademhalingsoefeningen, meditatie en milde yogahoudingen waarbij er gewerkt wordt aan het soepel houden van spieren, gewrichten en coördinatie.

Docent:                Nathalie Weemaes

Doelgroep:         60-plussers

Duur:                    45 minuten gevolgd door gezamenlijk een kopje koffie drinken

Meer bewegen voor ouderen

Meer Bewegen voor Ouderen (MBvO) biedt een gevarieerd programma met loopvormen, gymnastiekoefeningen en spel. De oefenstof wordt aangepast aan de deelnemers. Je blijft langer mobiel doordat je spieren sterker worden en je conditie verbetert. Zo kun je ook langer zelfstandig blijven. Onder het motto: rust roest. Of in het Engels: use it or lose it.

Ook als je ergens last van hebt (bijvoorbeeld je knie) kun je gewoon meedoen. Iedereen doet mee op zijn eigen niveau.

Docent:                Gonny van Zutphen

Doelgroep:         55-plussers

De Loop’r Olland, Kienehoef en Odendael

Duur:                    45 minuten gevolgd door gezamenlijk een kopje koffiedrinken

Hoe gaat zo’n les?

Na een gezellig praatje gaan we rondlopen en doen we een warming up. Daarna doen we spieroefeningen. We bewegen vaak op muziek. Tijdens de lessen in de sportzaal gaan we dan met materialen werken. Bijvoorbeeld een bal, stok of ringen. Hiermee doen we dan een spel. Aan het einde van de les zetten we een rustig muziekje op en rekken we onze spieren. Na afloop drinken we samen gezellig nog een kop koffie.

© Copyright Welzijn De Meierij | Powered by ShareAll