Oog, ruimte en podium voor talenten

Wij geloven in talenten van mensen en in de kracht van samenwerking en sociale verbinding. We hebben oog voor talent, geven ruimte voor ontwikkeling en bieden een podium om uit te voeren. Zo betrokken we als Welzijn De Meierij inwoners in 2021 bij lokale activiteiten en versterkten we de positieve energie van ‘het er toe doen’. Dit geldt voor iedereen: van jongere tot pensionado!

Repair Café: Weggooien? Mooi niet!

“Deze wekkerradio doet helemaal niets meer, ik meet geen stroom, het printplaatje is dood.” In het aansprekende filmpje volg je de mannen en vrouwen met de gouden handjes. Zij draaien elke tweede donderdagmiddag van de maand het Repair Café in de werkplaatsen bij Welzijn De Meierij in Schijndel.

Je kijkt ze letterlijk op hun handen en ziet stap voor stap wat ze doen. Een grasmaaier wordt uit elkaar gehaald, nauwgezet bekeken, vervolgens wordt een kapot onderdeel vervangen. De eigenaar staat erbij en hoort tot zijn grote vreugde zijn grasmaaier weer lawaai maken. Bij het herstellen van spijkerbroeken hoor je de naaimachine bijna snorren.

In het filmpje (of klik op de foto) komt ook de fietsenwerkplaats van Werkplaats De Sok voorbij. “We halen nu fietsen uit heel de Meierij, die knappen we op en verkopen we weer.” De werkplaats werkt samen met Het Goed en Het Vincentje. De coördinator maakt gebruik van de gelegenheid en adverteert meteen voor extra ‘werkkrachten’.

Met het Repair Café wil Welzijn De Meierij de afvalberg verkleinen, kennis over repareren en herstellen behouden en de sociale samenhang versterken. Ook kunnen inwoners met een kleine portemonnee hun kapotte spullen laten repareren, zelfs botte messen kunnen zij laten slijpen.

Klussendienst

De klussendienst verzorgde in 2021 157 klussen.

Maatschappelijke Ervaringstijd in trek bij jongeren

‘Je doet dingen voor anderen. Je komt in contact met mensen waar je anders niet zo snel mee in gesprek raakt.’ Zomaar een van de positieve reacties van een jongere op het nieuwe project ‘Verder MET jongeren’. MET staat voor Maatschappelijke Ervaringstijd, jongeren geven helemaal zélf vorm en invulling aan hun MET.

Bijna 30 jongeren tussen de 14 en 27 jaar deden afgelopen jaar mee in Schijndel, Veghel en Sint-Oedenrode. Zo verzamelden zij in Schijndel oude meubels en andere afgedankte spullen en maakten er nieuwe dingen van. In het jongerencentrum in Sint-Oedenrode waren ze gastheer of gastvrouw. Ze zorgden voor een hapje en drankje en deden mee aan de voorbereiding van activiteiten.

Het mes snijdt aan twee kanten: MET helpt jongeren bij hun ontwikkeling, ze leren nieuwe skills en doen allerlei ervaringen op. De maatschappij vaart er wel bij met nieuwe vrijwilligers. Ze steken de handen uit de mouwen, zetten projecten op en dragen bij aan duurzaamheid.

Om hun talenten verder te ontwikkelen, mogen ze ook een cursus uitkiezen die past bij hun vrijwilligerswerk. De een kiest bijvoorbeeld voor een sportworkshop. “Zo kan ik anderen mee in beweging krijgen.” Een ander gaat op gitaarles. ”Dan kan ik bij het jongerencentrum een zelfgeschreven nummer laten horen of samen met anderen zingen.”

Certificaat
De vele uren vrijwilligerswerk gaan niet onbeloond voorbij. Ze krijgen een certificaat, een Europass-certificaat om internationaal te laten zien dat ze zich hebben ingezet voor de maatschappij. “Da’s een mooie toevoeging op mijn internationale cv.”

En voor ons kwam er een happy end aan hun vrijwilligersperiode: 10 jongeren blijven bij Welzijn De Meierij als vrijwilligers.

Aan ‘Verder MET jongeren’ doen mee: Stichting Alexander, de gemeente Oss en Meierijstad, Oosterpoort Jeugdhulp, ROC de Leijgraaf en ONS Welzijn. MET is onderdeel van het Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd.

Jongerenwerk

Het jongerenwerk bereikte in 2021 veel jongeren. Namelijk 610 individuele jongeren!

Hoe leer je fotograferen?

De jongerencentra in Meierijstad zijn voor talentontwikkeling samen met kunst- en cultuurcommunity Trots54 een fotografiecursus gestart. Jongeren prikkelen en stimuleren hun talent te onderzoeken en ze in een veilige omgeving daarmee laten experimenteren. Zo ontdekken ze hun eigen kwaliteiten en talenten.

Zes weken lang kregen de jongeren lessen aangeboden in jongerencentrum Bizzi. Fotografe Dana Ruijs bracht ze de basisbeginselen bij, daarna gingen ze zelf aan de slag. Het bleef niet bij een cursus alleen, ze exposeerden ook in de Bizzi.

Voor genodigden was er bovendien nog een besloten expositie, waarna de foto’s nog 14 dagen in het jongerencentrum te bewonderen waren. Anno 2022 komt er ook nog ‘Vrienden van Trots54’, een expositie van alle maatprojecten die samen met Trots54 zijn gedaan.

De foto hiernaast is gemaakt tijdens deze cursus.

Werkplaatsen De SOK: nu ook voor jongeren

Tekenen, zagen, timmeren, lassen, repareren… bij De Sok gebeurt het allemaal. Ook in 2021 boden de werkplaatsen van Welzijn De Meierij weer werkplekken voor mensen die hun vak of hobby willen beoefenen, maar de ruimte, gereedschappen en kennis missen.

Vorig jaar heeft De Sok ook een verjongingskuur ondergaan. Elke donderdagavond vaste prik krijgen jongeren onder begeleiding van een docent de kans om met hout te werken. We schreven al eerder dat zij ook hun MET (maatschappelijke ervaringstijd) kunnen vervullen bij De Sok.

Bijna onnodig om te vermelden, de werkplaatsen zijn natuurlijk ook een fijne ontmoetingsplek waar mensen samen met anderen aan mooie projecten werken.