Zorgen voor elkaar

Empathie oftewel oprechte aandacht zit in ons DNA; het is het vermogen om je te verplaatsen in een ander, te luisteren en geduld te hebben. Welzijn De Meierij zorgt daarna, als het nodig is, ook voor maatwerk. In 2021 ondersteunden wij degenen die dat nodig hadden, zolang zij daar behoefte aan hadden. We organiseerden ontmoetingsmomenten en lotgenotencontact. En we vergaten ook de waarderingsmomenten niet voor hen, die zich door weer en wind inzetten voor anderen in hun (directe) omgeving.

Schilderen op eigen tempo

Een medewerkster van Welzijn De Meierij laat op Instagram trots zien wat haar werk is. “Bijzonder leuk! Schilderen voor mensen met beginnende dementie of een andere hersenaandoening, waardoor de hersenen trager werken.

In deze cursus – ondersteund door vrijwilligers – schilderen deelnemers in hun eigen tempo de meest mooie creaties. Het is nu al een succes en gaat zeker een vervolg krijgen. Er komt een tentoonstelling als de schilderijen klaar zijn.”

schilderen

Mantelzorgcomplimentje is schouderklopje

In het filmpje komen ze met tassen aan hun stuur aangefietst: de medewerkers en vrijwilligers van Ons Welzijn en Welzijn De Meierij. “Mantelzorg overkomt de meeste mensen: een partner of een ouder wordt ziek, een kind is gehandicapt”, legt een sociaal werker van Welzijn De Meierij uit. Het wordt dan vanzelfsprekend dat je voor hen zorgt. Maar dat is het zeker niet. Binnen het gezin gaat mantelzorg 24 uur per etmaal door en zijn er geen grenzen.”

Een waarderingspakketje is daarom zeker geen overbodige luxe. Bij maar liefst 1.757 mantelzorgers bezorgden een aantal wethouders uit Meierijstad en ruim 90 vrijwilligers persoonlijk het mantelzorgcompliment. Omdat het om zoveel pakketjes ging, werd het verdeeld over 2 dagen: 10 en 11 november.

Het centrummanagement van de verschillende kernen stelde de pakketjes samen, ondernemers uit Meierijstad hielpen ook een handje. Een grote klus, maar door de hulp van vele vrijwilligers, collega’s en medewerkers van gemeente Meierijstad hebben we dit toch kunnen klaren. Bedankt toppers!

Als je denkt dat je mantelzorger bent, geeft je dan op bij www.meierijstad.nl/mantelzorg, dan ontvang je ook een mantelzorgcompliment.

Mantelzorgerssteunpunt

Bij het Mantelzorgerssteunpunt staan 1461 mantelzorgers ingeschreven.

In het hoofd kruipen van iemand met dementie

Tijdens de onlinetalkshow ‘Een Ochtend Om Nooit te Vergeten” van stichting Zet wordt een filmpje getoond over de geleerde lessen van Dementievriendelijk Brabant. Het laat de mogelijkheden zien van een dementiebril, ook wel V(irtual) R(eality)-bril genoemd.  Die bril laat mensen zonder dementie ervaren wat het is om dementie te hebben en zorgt zo voor meer kennis en begrip.

De mevrouw in het filmpje draagt de VR-bril en kruipt zo als het ware in het hoofd van iemand met dementie. Ze vertelt in een nagesprek dat ze dingen herkent bij een vriendin van haar. Ze herkent vooral de onzekerheid. Haar advies: heb geduld, geduld en nog eens geduld.

Elk jaar op 21 september vragen we als Welzijn De Meierij, samen met onze partners, aandacht voor dementie op Wereld Alzheimer Dag. Eén van de manieren waarop we dat doen is door mensen bewust te maken van de impact van deze ziekte op iemand zelf én zijn omgeving. We werken hierin samen met de bibliotheken in Veghel, Schijndel, Sint-Oedenrode en met ONS welzijn, Alzheimer Nederland Afdeling Noordoost-Brabant, BrabantZorg, Into D’mentia Zet en de Dementievriendelijke gemeente Meierijstad.

Vitual Reality bril inleven mensen met dementie
Zomerpalet stenen dotten

Zomerpalet: aan de slag met ‘dotten’

Meer dan twintig creatievelingen hadden zich in de vakantieperiode in het Spectrum verzameld om mee te doen met het Zomerpalet van Welzijn De Meierij. Op het programma stond het ‘dotten’ van stenen.

Dotten staat letterlijk voor het schilderen van stippen op stenen. José Swinkels leidde de workshop en legde uit dat het een traditionele kunsttechniek is van de Aboriginals in Australië. Zij gebruiken het om een verhaal te vertellen op rotsen, boomschors, personen of in het zand.

Volledig geconcentreerd gingen de deelnemers aan de slag. Direct werden er vele kleurrijke patronen zichtbaar, na het oefenen was het tijd om op echte stenen over te gaan. Deze waren voorbereid met zwarte verf om de kleuren nog mooier uit te laten komen.

Vervoersdienst

Onze vrijwillige vervoersdienst zorgt goed voor mensen zonder vervoer. Er zijn met diverse bussen én eigen vervoersmiddelen van vrijwilligers wel 588 ritten gemaakt!

Hoog bezoek voor De Stek

Wethouder Rik Compagne van Meierijstad vond het vorig jaar tijd worden eens een bezoekje te brengen aan de dagbesteding in Sint-Oedenrode. Dat werd zeer gewaardeerd.

Huiskamer De Stek is een plek waar zelfstandig wonende ouderen terecht kunnen voor meer sociale contacten of een zinvolle dagbesteding. De huiskamer is ook voor partners of familie een goede oplossing; zij hebben dan even tijd voor zichzelf, wetend dat hun naaste een fijne daginvulling heeft.

De Stek biedt een gevarieerd programma met kaarten, puzzelen, bewegen of creatieve en muzikale activiteiten. Bovenal is er ruimte voor gezelligheid: samen koffie drinken en de warme maaltijd gebruiken in ‘de Ontmoeting’ van Odendael. Na de warme maaltijd is er ruimte om even te rusten.

Dagbestedingsactiviteiten

In 2021 hebben 207 mensen deelgenomen aan dagbestedingsactiviteiten.
Naast de Stek heeft Welzijn De Meierij nog 4 andere dagbestedingsgroepen in Schijndel.

Huiskamer De Stek